Руйнівне світло

Замість того, щоб зробити львівські пам’ятки архітектури цікавішими для туристів, нічне освітлення у більшості випадків нещадно псує унікальні споруди. Церкву Святого Михайла відтепер буде добре видно і вночі. Компанія “Архілайт” минулого тижня завершила встановлення підсвітки храму.

Замість того, щоб зробити львівські пам’ятки архітектури цікавішими для туристів, нічне освітлення у більшості випадків нещадно псує унікальні споруди
Церкву Святого Михайла відтепер буде добре видно і вночі. Компанія “Архілайт” минулого тижня завершила встановлення підсвітки храму.
– Це не просто освітлення, але й естетичне оформлення споруди. Підсвітка повинна вдало підкреслити архітектурний ансамбль церкви, щоб споруда мала красивіший та виразніший вигляд. Наша компанія здійснювала підсвітку  багатьох об’єктів Львова. Серед них собор Святого Юра та вежа Корнякта, – розповів “Пошті” архітектор компанії Павло Ямко.  
Підсвітка церкви буде тільки білого кольору, і для неї використали лише енергозберігаючі лампи. Як розповів Олег Карелін, начальник проектного відділу ЛКП “Львівсвітло”, це 34 світильники, загальна потужність яких становить 3,5 кВ. “Цікавинкою проекту є те, що церква Св. Михайла підсвічена повністю. Ми освітили і центральний, і бічні  її фасади”, – розповів “Пошті” Олег Карелін.

Прикрашають чи нищать?

Побачити з нічним освітленням львів’яни і гості міста можуть не лише церкву Св. Михайла. За останні роки у Львові підсвітили Домініканський собор, церкву Св. Андрія, собор Св. Юра та кам’яницю Шольц-Вольфовичів. Нещодавно освітлення з’явилось і на вежі  Корнякта. Однак у той час, як чиновники із “Львівсвітла” звітують про виконані роботи, архітектори б’ють на сполох: підсвітка більшості львівських пам’яток зроб­лена неправильно і більше зашкодила будівлям, аніж допомогла. 
За словами Лідії Горницької, керівника архітектурно-реставраційної майстерні №3 ДП “Інститут Укрзахідпроектреставрація”, у місті є чимало прикладів невдалого нічного освітлення пам’яток архітектури  – це церква Св. Андрія, Домініканський собор та церква Св. Юра.
– Вважається, що пам’ятки архітектури треба підсвічувати дуже толерантно, не даючи надто яскравих акцентів, а тим паче колористичних, – зазначила Лідія Горницька. – Скажімо, дуже неякісне освітлення маємо у випадку з церквою Святого Юра. Воно підходить для готелів ресторанів, інших закладів, але в жодному разі не застосовується для сакральної архітектури.
За словами архітектора, підсвітка архітектурних пам’яток не повинна бути даниною моді. “Якщо говорити про відтворення історичної спадщини, то раніше архітектурні пам’ятки  ніколи не мали таких підсвіток. На мій погляд, це дуже важлива річ, яку варто обговорювати на всіх методичних радах”.
У ратуші теж не заперечують, що деякі львівські пам’ятки підсвітили не так, як би треба було. За словами Лілії Онищенко, начальника управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, освітлення архітектурних споруд не завжди здійснюється якісно та за відповідними правилами.
– Однозначної оцінки освітлення архітектурних споруд у Львові надати не можу, адже в нас немає загального проекту підсвітки центральної частини міста. Архітектурні пам’ятки міста підсвічені по-різному. Часом – гірше, а часом – краще. Тепер компанія-підрядник, яка виконує облаштування підсвітки, звертається спочатку до нас. Ми надаємо елементарні рекомендації, які вони або враховують, або не враховують. У більшості випадків наші рекомендації беруть  до уваги, як-от в освітленні церкви св. Михайла.
Добре підсвічена львівська телевежа на Високому Замку. Натомість серед вкрай невдалих прикладів освітлення очільниця управління назвала будівлі “Опери Пасаж” та “Гранд Готелю”. За словами Лілії Онищенко, час, коли підсвітку облаштовували за принципом “чим краще блистить, тим гарніше” в Європі давно минув.
– В “Опері Пасаж” підсвічені тільки два верхні поверхи, що абсолютно неправильно. Щодо “Гранд Готелю”, тут освітлені вертикальними пасмами тільки окремі елементи на фасаді, а верх разом з дахом просто пропадає, – зазначила Лілія Онищенко. Окрім того, ці будинки не можна виривати з контексту проспекту Свободи. Проспект має свої домінанти – Оперний театр та пам’ятник Тарасу Шевченкові. Це слід обов’язково врахувати,  а не вирізняти саме будинки тому, що їхні власники мають гроші на підсвітку. Освітлення споруд завжди має бути пов’язане з іншими архітектурними елементами.
За словами Лілії Онищенко, власники будинків “Опери Пасаж” та “Гранд Готелю” не погоджували проект підсвітки з управлінням охорони історичного середовища, адже це не передбачено в чинному законодавстві. “Коли буде прийнята програма підсвітки центральної частини міста, ми нарешті зможемо добитись якісного освітлення”, – зазначила вона.

Цвяхи на фасаді

За словами фахівців, часто неякісна підсвітка не лише спотворює нічний вигляд пам’ятки, але й призводить до пошкодження самої будівлі, зокрема елементів декору. Наприклад, на церкві Святого Юра розташована велика кількість електроприладів для підсвітки, встановлення яких треба було узгоджувати з фахівцями.
– Під час освітлення собору варто було робити спеціальні кріплення, щоб не дірявити мідне покриття, камінь та інші елементи, які потребують цілісності. Світильники кріпились на церкві в різних місцях: і на блясі, й на архітектурних елементах. Окрім того, навколо собору прокопана траншея для прокладання електричного кабелю і встановлення круглих світильників. У результаті на обході замощення, де фактично є  велика проб­лема з вологістю, додано рівчаки, які цю вологість збиратимуть, – зазначила Лідія Горницька
Схожа проблема існує з підсвіткою церкви Святого Андрія. Як розповіла Лілія Онищенко, освітлення цієї пам’ятки зроблене неправильно не лише щодо кольору та концепції, але й стосовно прокладання білих кабелів, які повинні бути невидимі.
– По-перше, білий кабель дуже негарно виглядає на фасаді. По-друге, фасад будівлі кам’яний, і навіть якщо забити туди цвяха, це вже значне втручання – металеві елементи з часом будуть нищити і кородувати камінь довкола себе. На перший погляд, зміни непомітні, але в перспективі вони будуть руйнувати камінь.

ДО ТЕМИ:

Щоб вирішити проблему неякісної підсвітки архітектурних пам’яток, міська влада цьогоріч опрацьовує концепцію освітлення центральної частини міста. Фахівці  проаналізували всі підсвічені елементи, світлові точки, ліхтарі, які вмикаються у вечірній час, а також визначили домінантні об’єкти, які потрібно підсвітити.

***

Як розповів Олег Карелін, наступними буде підсвічено костел Єзуїтів та комплекс Вірменського собору (костел, собор і Вірменський дворик). Роботи з облаштування підсвітки планують завершити до кінця  року за кошти міського бюджету та спонсорів.  



 

 

коментарі відсутні
Для того щоб залишити коментар необхідно
0.6489 / 4.13MB / SQL:{query_count}